Dzisiaj jest poniedziałek, 22 grudnia 2014.
on-line: 8 gości
Rejestracja konta Zapamiętaj mnie: Login:    Hasło:   
OK




















 
Połączenia kolejowe - rozmowa z Wojciechem Jankowiakiem Wicemarszałkiem Województwa Wielkopolskiego
Czy jest szansa żeby w nowym rozkładzie pociągów na rok 2011 pojawiło się w nim więcej połączeń między Poznaniem a Dopiewem?
Wójt Andrzej Strażyński już w minionych latach zabiegał o zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na trasie Poznań - Nowy Tomyśl. W ubiegłym roku do aktualnego rozkładu jazdy na tym kierunku udało się dołożyć tylko jedną parę pociągów. Było tak m.in. dlatego, że Przewozy Regionalne, które są operatorem i wykonują na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego przewozy pasażerskie nie miały wystarczającego taboru.
Do rozkładu jazdy na 2011 założyliśmy zwiększenie po kilka par pociągów na każdej linii wychodzącej z Poznania. Na trasie do Nowego Tomyśla planujemy zwiększenie o 5 par pociągów. Takie są nasze zamierzenia na razie nie znamy jednak odpowiedzi kolei.

Skoro nie udało się w ubiegłym roku to skąd przypuszczenia, że w tym roku się to uda?

Jest kilka przesłanek. Po pierwsze zwiększenie liczby połączeń wpisuje się w ideę kolei aglomeracyjnej, którą zamierzamy konsekwentnie wdrazać. Obecnie w kolejnictwie prowadzone są olbrzymie inwestycje torowe, także na terenie województwa wielkopolskiego. Zmodernizowana została trasa E 20 z Warszawy do Berlina. Modernizowane będą trasy do Wrocławia, do Krzyża i Szczecina. W ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego zamierzamy zmodernizować trasy do Wolsztyna, Wągrowca.
Obecnie z Poznania tory wychodzą gwiaździście w 9 kierunkach. Na przestrzeni 3-4 lat 8 wylotów będzie miało dobre parametry techniczne. Jedynie na kierunku do Piły dotąd nie przewidziano żadnych działań, al ew przyszłości i tu będzie przeprowadzona modernizacja.
Na dzisiaj na tych liniach uruchamiamy 113 par pociągów dziennie i przewozimy nimi około 55-60 tys. pasażerów na dobę. Natomiast z powodzeniem można tę liczbę pociągów podwoić. Warunki techniczne są. Jednak żeby to zrobić trzeba spełnić kilka warunków. Najważniejszy to tabor po stronie przewoźnika. PR jest w trudnej sytuacji nie mają tego taboru. To właśnie, dlatego samorząd województwa ogłosił przetarg na zakup 22 pociągów elektrycznych (elektrycznych zestawów trakcyjnych) współfinansowanych przez Unię Europejską. Przetarg wkracza w decydująca fazę. Po otwarciu ofert „na placu boju pozostały: bydgoska PESA, Stadler i hiszpańska Construccione Auxiliar. Umowa na ponad 400 mln zł. zostanie podpisana jeszcze w tym roku.
Drugi element poprawy to podpisana z PESĄ Bydgoszcz umowa na zakup 12 używanych EZT, które będziemy remontować. 2 w tym roku, reszta w przyszłym. Teraz po torach wielkopolski kursuje około 55 EZT. Samorząd ma też 22 szynobusy. Dodając do tych, które ma PR owe 22 nowe i 12 używane EZT elektryczny tabor zwiększy się o ponad 60 proc. Mam też nadzieję, że PR też będą coś same robiły żeby poprawić stan swojego taboru.
Kolejne możliwości kryją lepsze wykorzystanie posiadanego przez tego przewoźnika taboru. Dzisiaj jego rozłożenie na terenie całego kraju niejednokrotnie nie jest optymalne. Można np. przerzucić do Wielkopolski jakieś pociągi, które mają małe obłożenie w innych regionach.
Jeśli wziąć pod uwagę te wszystkie przesłanki okazuje się, że nie trzeba gigantycznych inwestycji torowych żeby w znaczący sposób poprawić sytuacje komunikacyjna

W jaki sposób chce pan zachęcić mieszkańców, aby częściej korzystali z kolei?
Prowadzę wiele rozmów z samorządami, żeby w swoim układzie komunikacyjnym bardziej uwzględniały komunikację kolejową np. żeby autobusy podjeżdżały na stacje kolejowe, żeby powstawały parkingi przy dworcach. Na remontowanych trasach prowadzimy ustalenia, żeby gminy przejmowały istniejące dworce, budowały przystanki tam gdzie jest na to popyt, np. w Poznaniu na Strzeszynie czy Jeżycach. Gmina Suchy Las sama deklaruje, że wybuduje przystanek na wysokości osiedla Grzybowego

A co sądzi pan o bilecie aglomeracyjnym?
Jestem przekonany, że to finansowane przecież w ramach WRPO przedsięwzięcie będzie dodatkowym magnesem zachęcającym do skorzystania z kolei. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że więcej ludzi korzystających z pociągów to mniejsze korki na drogach.
 
































 
        
Urząd Gminy Dopiewo

ul. Leśna 1 c
62 - 070 Dopiewo
tel. 61 814-83-31
fax. 61 814-80-92
e-mail:
urzad_gminy@dopiewo.pl


poniedziałek 9.00 - 17.00
wtorek - piątek 7.30 - 15.30


druki i formularze w Biuletynie Informacji Publicznej

Realizacja RORK